Ondernemers aan het woord

  • 08-05-2020

Hoe gaan Ambachtse bedrijven om met de coronacrisis? We vroegen het aan 3 ondernemers!

Marco van ‘t Geloof van EMHA verricht normaal veel werkzaamheden in het buitenland en moest flink omschakelen. Teunis Bil van Morgana de Heer heeft naast de coronacrisis ook nog met een flinke verbouwing te maken. Remco Bork van Rabobank is op zoek naar de juiste balans tussen de gezondheid van klanten en collega’s en het zo goed mogelijk bedienen van klanten.

 

EMHA - Marco van ‘t Geloof

Wat is de invloed van de coronacrisis op jouw bedrijf?

“Het heeft op ons best wel een grote invloed en heeft wel wat omschakelen gevraagd. 40 tot 45 % van onze werkzaamheden vindt plaats in het buitenland en dat lag natuurlijk allemaal stil. Maar nu het grootste schokeffect achter de rug is, begint het langzaam weer op gang te komen. Techniek gaat nu eenmaal kapot en moet toch gerepareerd worden. Even uitstellen kan, maar daarna moet het toch weer door. Creatief en inventief proberen we oplossingen te bedenken. Daarnaast zijn wij zeer gelukkig met onze betrouwbare Nederlandse klanten die ons ook in deze tijden het werk en dus de continuïteit gunnen.

Hoe geven jullie invulling aan de anderhalvemeterregel?

“Op kantoor hebben wij voldoende ruimte en werken we af en toe thuis. In de kantine houden we er rekening mee en ook in de vergaderruimte houden we afstand. De verkopers werken meer vanuit huis in plaats van in het veld. Het servicepersoneel wordt bij opdrachten goed verdeeld. De jongens accepteren hun nieuwe rol. Ze gaan allemaal in hun eigen serviceauto naar de klant. Aan boord houdt iedereen er rekening mee. 

De schoonmaaksters zijn elke dag druk aan het poetsen en de handgel staat overal. Na de mededeling van de lockdown zijn we direct aan de slag gegaan met: wat wordt beleid? We hebben het personeel direct duidelijk geïnformeerd.”

Hoe zie je de toekomst?

“Tot nu toe ging het goed, maar als het nog een maand doorgaat, dan kan dat wel veranderen. Werk dat in het buitenland ligt, zou wel eens naar een lokale ondernemer kunnen gaan. Ik maak me zelf om deze periode nog niet eens zo druk en ook niet wanneer alles bedaard is. We hebben nu nog aardig wat lopende klussen en contracten en verwacht wanneer alles weer kan, een flinke hoos werk. Het probleem komt pas over 1,5 tot 2 jaar wanneer we erachter komen dat de economie de afgelopen tijd heeft stil gestaan en te weinig is geïnvesteerd in nieuwe projecten en ontwikkelingen voor de lange termijn.

Welke tips wil je aan andere ondernemers meegeven?

“Rustig blijven, inventief zijn en kijken waar wel kansen liggen. Neem heel kordaat beslissingen, geen halve maatregelen en maak gebruik van de regelingen. 

En bel je gerust je klanten met de vraag of ze voor nu misschien nog andere klussen hebben die voorheen bleven liggen.”

 

MORGANA DE HEER - Teunis Bil

Wat is de invloed van de coronacrisis op jouw bedrijf?

“Toen de crisis begon, hadden wij net leegverkoop gehad om de winkel te kunnen verbouwen. Daar zijn we nu nog druk mee bezig. Het is niet goed te zeggen of veranderingen door de coronacrisis of door de verbouwing komen. We zagen begin maart wel de klantenstromen flink afnemen en de omzet dalen. Maar na de eerste schrik is het toch snel weer hersteld. Andere filialen om ons heen hebben zelfs sinds april flinke plussen! Er is een groep klanten die wacht met grote aankoop, maar ook grote groep die aan het klussen is geslagen of erop uit wil en nu eindelijk een keer de tijd heeft om dit soort grote aankopen samen te doen.”

Hoe zie je de toekomst?

“Zolang het met de huizenmarkt goed gaat en mensen blijven verhuizen, verwacht ik niet al te veel problemen. Maar dat is gebaseerd op hoe het nu om ons heen gaat. We zullen zien…” 

Hoe geven jullie invulling aan de anderhalvemeterregel?

“We hebben verspreid over de winkel A3 posters hangen met de standaard huisregels: anderhalve meter afstand, handen wassen, niet komen als je verkouden bent, etc. Maar belangrijker is dat we om elk kussen een testkussensloop gebruiken dat we kunnen reinigen en hergebruiken. Daarnaast behandelen en ontsmetten we na elk klantbezoek de matrassen en kussens die met het testen gebruikt zijn met een stoomreiniger waardoor bacteriën geen kans krijgen.”

Welke tips wil je aan andere ondernemers meegeven?

“Los van de sectoren die echt niets kunnen doen, zou ik toch vooral willen meegeven dat je moet blijven geloven in wat je doet en waarin je je onderscheidt. Zet in op het positieve en besteed niet teveel aandacht aan de negatieve berichten. Focus je op de facetten waarin jij goed bent en ga niet in paniek zomaar andere keuzes maken.”

 

RABOBANK - Remco Bork

Wat is de invloed van de coronacrisis op jouw bedrijf?

“De coronacrisis heeft een grote impact op ons. Onze manier van werken is erg veranderd en een aantal kantoren is gesloten. Alle collega’s werken zoveel mogelijk thuis en daarin worden we goed gefaciliteerd. We zijn constant op zoek naar de juiste balans tussen de gezondheid van klanten en collega’s en het zo goed mogelijk bedienen van onze particuliere en zakelijke klanten. Met mijn collega’s staan we elke dag klaar om onze klanten, die te maken hebben met de uitdagingen die deze crisis met zich meebrengt, te helpen. Voor onze bestaande zakelijke klanten die voor de crisis ‘gezond’ waren, geldt dat wij hen wijzen op de overheidsmaatregelen. Wij onderzoeken met elkaar of de klant geholpen is met een uitstel aflossing of dat er behoefte is aan een aanvullende financiering.”

 

Hoe geven jullie invulling aan de anderhalvemeterregel?

“Klanten benaderen we nu virtueel. Dit kan telefonisch, via Skype en/of via Teams. Zoals aangegeven werken de meeste collega’s vanuit huis en er is slechts een beperkt aantal collega’s (nodig voor de klantbediening) op kantoor aanwezig. We hebben ook al heel snel afgesproken niet te verplaatsen tussen de kantoren om verspreiding van het virus tegen te gaan. Interactie binnen het team vindt nu dus ook virtueel plaats. Als alle medewerkers op kantoor aanwezig zijn, is het toepassen van de anderhalvemeterregel niet mogelijk. Hierdoor denken we op dit moment na over alternatieven om het werken op kantoor weer mogelijk te maken. De adviezen van het RIVM en de besluiten van het kabinet zijn hierbij telkens het vertrekpunt voor Rabobank. We missen de zogenaamde koffiegesprekken met elkaar, juist in deze tijd.”

 

Hoe zie je de toekomst?

“Ik vind het lastig om daar een concreet antwoord op te geven, omdat het ook afhankelijk is van adviezen van het RIVM en besluiten van het kabinet. De versoepelingen die het kabinet nu heeft besloten, gaan naar mijn mening een positief effect hebben op een aantal sectoren. We moeten ons goed realiseren dat we allen de verantwoordelijkheid hebben om de voorgestelde wijze te blijven volgen. In de manier van werken verwacht ik niet veel veranderingen. De Rabobank is al heel flexibel qua thuiswerken en we zijn daarin allemaal goed gefaciliteerd. Ik vind het heel mooi om te zien hoe iedereen nu met elkaar omgaat. Dit geldt ook voor aantal van onze klanten die op creatieve en wendbare wijze omgaan met deze situatie.”

 

Welke tips wil je aan andere ondernemers meegeven?

“Ik adviseer ondernemers om in scenario’s te denken. Maak een goed overzicht van de inkomsten en uitgaven. Wanneer is er druk op de liquiditeitspositie in de onderneming? Natuurlijk hebben wij de wijsheid niet in pacht, maar op onze site staan de laatste voorspellingen van onze economen per sector, die daar bij kunnen helpen. Goed om dat te toetsen aan de eigen verwachtingen. En zoals ik eerder al aangaf, willen wij er juist nu zijn voor onze bestaande klanten. Dus heb je vragen? Neem contact op met de bank om met elkaar te sparren over (bancaire) vraagstukken.

Verder wil ik ondernemers verwijzen naar de site https://www.rabobank.nl/bedrijven/corona/. Hier word je actueel geïnformeerd over wat Rabobank kan betekenen.”